direct naar inhoud van Toelichting
Plan: Paraplubestemmingsplan parkeren 2021
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0400.BPPARKEREN2021-VST1

Toelichting

Hoofdstuk 1 Inleiding

1.1 Aanleiding

Per 1 juli 2018 zijn de stedenbouwkundige bepalingen, waaronder bepalingen ten aanzien van parkeernormen en laden/lossen, uit de bouwverordening komen te vervallen als gevolg van de inwerkingtreding van de Reparatiewet BZK 2014. Om toch aan de parkeernormen te kunnen toetsen moeten deze worden geborgd in bestemmingsplannen.

Om ervoor te zorgen dat de parkeerbeleidsregels over parkeernormen in álle ruimtelijke plannen van de gemeente Den Helder worden opgenomen, is het voorliggende paraplubestemmingsplan opgesteld. In
deze thematische herziening is een regeling opgenomen, een voorwaardelijke verplichting, die verwijst naar de parkeernormen in het geldende beleid.

Bij vaststelling van het parkeerbeleid heeft een afweging plaatsgevonden waarvoor in het beleid een motivering is gegeven. Het parkeerbeleid is actueel en het voorliggende paraplubestemmingsplan is beleidsneutraal.

In het parkeerbeleid is geen beleid opgenomen ten aanzien van het laden en/of lossen van goederen. Er bestaat echter wel behoefte aan een regeling voor laden en lossen, omdat ook deze bepaling uit de bouwerordening vervalt.

1.2 Ligging en begrenzing

Het plangebied van dit paraplubestemmingsplan parkeren betreft het gehele grondgebied van de gemeente Den Helder.

afbeelding "i_NL.IMRO.0400.BPPARKEREN2021-VST1_0001.png"

Afbeelding: grondgebied gemeente Den Helder (bron: www.kaartenatlassen.nl)

1.3 Werkwijze en opzet van toelichting

Voorliggend plan voorziet in de juridische borging van het aspect parkeren. Met de vaststelling van deze thematische herziening wordt het parkeerbeleid van toepassing verklaard voor alle geldende bestemmingsplannen binnen de gemeente Den Helder met inbegrip van alle (partiële) herzieningen, uitwerkings- en wijzigingsplannen.

Voor de toelichting betekent het bovenstaande dat dit bestemmingsplan een andere opzet kent dan gebruikelijk. Aspecten zoals de beleidskaders en de uitvoerbaarheid met betrekking tot milieuaspecten zijn niet van toepassing op dit plan en komen dan ook niet ter sprake.

In de toelichting wordt wel ingegaan op de huidige beleidssituatie van het parkeren in de gemeente Den Helder (hoofdstuk 2), de juridische planopzet (hoofdstuk 3) en de planprocedure (hoofdstuk 4).

Hoofdstuk 2 Nota parkeernormen Den Helder

In deze parapluherziening wordt voor het parkeerbeleid van de gemeente verwezen naar het
parkeerbeleid, zoals dat is vastgelegd in de Nota parkeernormen Den Helder. In de Nota parkeernormen zijn parkeernormen opgenomen voor nieuwe situaties - nieuwbouw, verbouw of functiewijziging - om te bepalen of sprake is van voldoende parkeergelegenheid. Een parkeernorm is het aantal parkeerplaatsen dat de ontwikkelaar bij een verbouw- of bouwproject, waarvoor een omgevingsvergunning is vereist, (op eigen terrein) moet realiseren, om bewoners of gebruikers voldoende parkeerruimte te bieden. Voor elk type ontwikkeling geldt een andere norm.

Op basis van de parkeernorm wordt de parkeereis berekend: het exacte aantal aan te leggen parkeerplaatsen bij een ontwikkeling.

De verwijzing naar het Nota parkeernormen in het paraplubestemmingsplan is 'dynamisch'. Dit betekent dat wanneer er in de toekomst nieuw parkeerbeleid wordt vastgesteld, dit nieuwe beleid van toepassing is op de in de bijlage genoemde bestemmingsplannen zonder dat daarvoor een herziening van het bestemmingsplan nodig is. Met dit parapluplan worden de normen dus niet gewijzigd.

In het parkeerbeleid is geen beleid opgenomen ten aanzien van het laden en/of lossen van goederen.

Hoofdstuk 3 Planbeschrijving

Algemene achtergrond

Op basis van artikel 3.1.2 lid 2 sub a van het Besluit ruimtelijke ordening kan een bestemmingsplan regels bevatten waarvan de uitleg bij de uitoefening van een daarbij aangegeven bevoegdheid, afhankelijk wordt gesteld van beleidsregels. Van belang daarbij is dat het algemeen gekende en geaccepteerde beleidsregels zijn. Het voordeel van deze benadering is dat de beleidsregel zelf direct juridisch verankerd is via het bestemmingsplan én dat betekent dat, als de beleidsregel wordt aangepast, die vanzelf óók verankerd is in het daarvoor opgestelde bestemmingsplan. Het gaat hier om een parapluherziening, aanvullend op alle bestemmingsplannen, inclusief uitwerkingsplannen en wijzigingsplannen in de gemeente Den Helder.

Voorwaardelijke verplichting & gebruik

Het voorzien in de juiste en voldoende parkeervoorzieningen is een voorwaardelijke verplichting. De regeling is zo vormgegeven dat bij (bouw)activiteiten wordt getoetst of er sprake is van voldoende parkeergelegenheid aan de hand van deze beleidsregels. Deze toetsing vindt plaats bij de omgevingsvergunning. Omdat een omgevingsvergunning ook betrekking kan hebben op het afwijken van het bestemmingsplan, vindt deze toetsing daar ook plaats. In dat geval wordt ook het gebruik getoetst, niet alleen het bouwen. Echter gebruiksveranderingen die bij recht zijn toegestaan volgens het bestemmingsplan vallen hier niet onder (zie uitspraak Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State zaaknr. 201800074/1/R6).

Verbeelding

Het voorliggende bestemmingsplan bestaat uitsluitend uit regels, en geen bestemmingen. Om die reden bestaat de verbeelding uit niet meer dan de bepaling van het plangebied - in dit geval het gehele gemeentelijke grondgebied.

Parkeerbeleid

In het voorliggende parapluplan wordt verwezen naar de 'Nota Parkeernormen Den Helder' of de opvolger daarvan. Door het opnemen van deze bepaling wordt te zijner tijd aan de hand van de geactualiseerde Nota Parkeernormen bepaald of er sprake is van voldoende parkeergelegenheid.

Afwijken

Het gemeentelijke parkeerbeleid is generiek beleid. Dat beleid kan, om plan- en/of locatiespecifieke redenen, te streng zijn. Daarom kan afgeweken worden. In dat kader is een goede motivering nodig. Het gaat in het voorliggende parapluplan om de volgende situaties:

  • a. afwijken van het parkeren op eigen terrein. Mocht het niet mogelijk zijn om (geheel of gedeeltelijk) op eigen terrein te parkeren, dan mogen nieuwe of bestaande parkeergelegenheden in de omgeving er bij worden betrokken. Het college kan op dat moment bepalen of op een passende wijze voorzien wordt in voldoende parkeergelegenheid.
  • b. afwijken van de norm. Het kan zijn dat, gezien het specifieke gebruik en/of de structuur van de omgeving, de norm lager kan zijn. Bijvoorbeeld als er reeds meer dan voldoende parkeerplaatsen in het openbaar gebied voorzien of aanwezig zijn die aangewend mogen worden. Bij herontwikkelingsopgave kan het ook zo zijn dat op de planlocatie volgens de huidige parkeernormen al een tekort is. Het is lang niet altijd mogelijk om dat tekort bij de herontwikkeling volledig op te lossen. Ook dan kan afgeweken worden, mits geen onevenredige afbreuk wordt gedaan aan de bereikbaarheid.

Laden en lossen

In het derde lid van artikel 4 is een bepaling opgenomen dat voor een bouwwerk, waarbij de verwachting bestaat dat er behoefte zal zijn aan ruimte voor laden en/of lossen van goederen, de omgevingsvergunning slechts zal worden verleend wanneer wordt voorzien in die behoefte.

Hoofdstuk 4 Uitvoerbaarheid

Dit paraplubestemmingsplan maakt geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk. Aan de uitvoering van dit bestemmingsplan zijn geen kosten verbonden en eventuele financiële gevolgen van het vaststellen ervan zijn voor rekening van de gemeente.

Dit plan wordt daarmee uitvoerbaar geacht.

Een exploitatieplan is voor het voorliggende paraplubestemmingsplan dan ook niet aan de orde.

Hoofdstuk 5 Procedure

5.1 Algemeen

Aangezien het onderhavige plan geen nieuw beleid omvat, het gaat immers uitsluitend om het van toepassing verklaren van bestaand beleid, is het niet nodig om vooroverleg of inspraak te voeren.

Niettemin is het plan op 31 maart 2021 ter beoordeling aangeboden aan het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier. Het Hoogheemraadschap heeft op 7 april 2021 te kennen gegeven geen opmerkingen te hebben.

Wel zal het parapluplan conform afdeling 3.4 Awb gedurende 6 weken in ontwerp ter inzage worden gelegd. Hierbij is er de mogelijkheid voor een ieder om zienswijzen in te dienen op het plan. Na vaststelling door de Gemeenteraad wordt het vaststellingsbesluit bekend gemaakt. Het bestemmingsplan ligt na bekendmaking opnieuw 6 weken ter inzage. Gedurende deze termijn is er de mogelijkheid voor belanghebbenden beroep in te dienen bij de Afdeling bestuursrechtspraak Raad van State. Het bestemmingsplan treedt vervolgens daags na afloop van de tervisielegging in werking als er geen beroep is ingesteld. Is er wel beroep ingesteld dan treedt het bestemmingsplan ook in werking, tenzij naast het indienen van een beroepschrift ook om een voorlopige voorziening is gevraagd. De schorsing van de inwerkingtreding eindigt indien de voorlopige voorziening wordt afgewezen. De procedure eindigt met het besluit van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.

5.2 Zienswijzen

Het ontwerp van “Paraplubestemmingsplan Parkeren 2021” heeft met ingang van maandag 17 mei 2021 tot en met maandag 28 juni 2021 ter inzage gelegen. Gedurende deze termijn kon een ieder een zienswijze indienen. Daarvan is geen gebruik gemaakt.